Enkle yogaøvelser

For deg som er nybegynner med yoga har yogasenteret noen tips til enkle øvelser du kan gjøre hjemme. I dag tar vi for oss en enkelt øvelse som vil være med på å styrke ryggmuskulaturen og balansen. Denne øvelsen som du ser bilde av kalles «høyt bein».

Høy bein, den lette varianten

Denne yogaøvelsen er ikke noe unntak, det finnes alltid en enkel og en avansert versjon av øvelsene. Denne øvelsen starter ved at du står på alle fire på yogamatten med knærne og håndflatene i bakken. Deretter tar du å strekker en fot så høyt du klarer oppover mot taket mens du puster rolig og holder balansen.

Så holder du posisjonen litt før du igjen puster rolig og senker foten. Nå tar du motsatt bein og hever dette så høyt du klarer mot taket. Husk på å ta rolige bevegelser og stopp hvis det begynner å gjøre vondt. Du gjentar prosessen 5-10 ganger på hvert ben før du rolig puster ut og setter deg på helen med rett rygg.

Hva om jeg vil gjøre den vanskeligere?

Hvis du ønsker å gjøre enkle yogaøvelser vanskeligere så er ikke det noe problem. Føler du at du kan mestre en litt større utfordring så er denne øvelsen enkel å justere. Alt du trenger å gjøre er å løfte rumpen opp slik at du står på tåballene i stedet med håndflatene i bakken. Da får du både mer som skal balanseres og du vil kjenne det bedre i bein og rygg.