To enkle yogaøvelser – for bedre helse

Det er nesten enklere å fortelle hva yoga ikke hjelper mot. yogasenteret er ett av stedene hvor du kan lære posisjoner med godkjente instruktører og gjøre yoga sammen med andre. Yoga hjelper mot stress, styrker muskulaturen og gjør godt for hjertet. For å nevne noen helsefordeler.

Hund som ser ned

Her skal du etterligne en hund som strekker seg. Stå som en V opp-ned. Bøy knærne med rumpa opp og strake ben. Strammer det, bøy knærne. Ha også strake armer og hold posisjonen. Det kan ta tid å trene opp styrke i denne posisjonen, ikke gi opp og vær tålmodig.

Hund som ser ned er ofte en del av solhilsningene. Det er en av verdens mest brukte posisjoner. Posisjonen gir styrke, god strekk i armer og ben og demper stress. Selv om den tar tid å mestre, gir den økt bevegelighet. Den kan også hjelpe mot smerter i ryggen, hodepine og motvirke tretthet.

Planken, en øvelse også for barn

Planken er som treningsøvelsen Planken og du har strake armer og holder balansen ved å stå på tærne. I begynnelsen kan du ha knærne i bakken. Med to enkle yogaøvelser kan du og familien bedre helsen. Begge posisjonene er mye brukt, ikke altfor vanskelige og barn vil synes de er morsomme. Yoga med hele familien gjør at familien både kan trene skånsomt, bedre helsen og bruke tid sammen.