Yoga for nybegynnere

Yoga på stranden

Kanskje det er tiden for å rulle ut yogamatten og oppdage fordelene med de fysiske og mentale øvelsene som yoga kan gi. Det fine med yoga er at du ikke trenger å være en profesjonell yogi for å høste disse fordelene. Gammel eller ung, overvektig eller i god form, yoga for nybegynnere roer sinnet og styrker kroppen. Ikke la deg skremme av yogaterminologier og kompliserte stillinger. Yoga er for alle.

Kombinere yoga for nybegynnere med en ferie

Hvorfor ikke kombinere yoga med en ferie? Klassene som arrangeres rundt om i verden passer for både nybegynnere og erfarne utøvere. Der får du muligheten til å lære de grunnleggende øvelsene. Samtidig kan du oppdage nye måter å tilnærme deg øvelsene på. Tyrkia er et spennende mål for yogareiser. Hva med morgenyoga etterfulgt av en deilig tradisjonell tyrkisk frokost for deretter å sette seil mot spennende bukter og strender. Du kan kombinere yoga med svømming og dykking, eller bare nyte utsikten og solen. Hårtransplantasjon i Tyrkia står også på ønskelisten til mange, Skjønnhetsbehandlinger på ferie har blitt mektig populært.

Start dagen med yoga

Posisjoner og begreper innen yoga kan høres veldig komplisert ut, men de fleste kjenner til de mange fordelene med yogaøvelser. Hvis du starter dagen med yoga vil du garantert føle deg bedre i både kropp og sinn. Enkle yogaovelser kan du også gjøre hjemme. Du har kanskje hørt om solhilsenen? Hvis du prøvd vinyasa yoga har du allerede gjort denne øvelsen. Surya namaskar A er den vanligste solhilsenen og hjelper deg til å fokusere på nuet. De fleste av oss bruker mye tid på å tenke på fortid eller fremtid. Eller sjekke sosiale medier. Noen av fordelene med yoga er at du kan koble fra og fokusere på det som skjer i kroppen og livet ditt akkurat her og nå.

Yoga mot stress

Du kan bare finne lykken her og nå. Yoga for nybegynnere hjelper blant annet med å takle stress. Yoga reduserer stress og angst, noe som igjen reduserer de fysiske effektene dette har på kroppen. Yoga bidrar til å senke nivåene av stresshormoner som kortisol, senke blodtrykket, forbedre fordøyelsen og øke immunsystemet.

Få bedre balanse med yoga

Mindre stress sørger for at du vil sove bedre. Fysisk aktivitet og mental avslapning gir næring til den viktige søvnsyklusen. En rekke studier har vist at yoga og meditasjon både kan forbedre søvnkvalitet og kvantitet hos de av oss som sliter med søvnløshet. Andre studier har vist at yoga også kan bidra til å lindre kroniske smerter. I tillegg øker yoga fleksibiliteten, redusere kolesterolet og forbedrer balansen. I en kultur der vi haster fra det ene til det andre, åpner yoga muligheten for å koble til det vi allerede har og den vi allerede er.

Yoga for nybegynnere for hele kroppen

Yoga er en treningsform for hele kroppen og vil gjøre deg sterkere. Øvelsene er rettet mot alle musklene i kroppen med både statiske og dynamiske bevegelser. Du støtter din egen kroppsvekt og bygger styrke på de områdene av kroppen som trenger det. Det minner deg om å puste! Pust og følelser er nært forbundet. Yoga gir deg bevissthet om pustemønstret ditt, og med litt trening kan du bruke pusten til å roe ned følelsene dine.